Skip to main content

I årevis er ActiveCampaign blevet udskældt for sine muligheder for e-commerces. Men med seneste ændringer er det måske blevet mere interessant. Er det i dag et oplagt marketing automation-system til e-commerce?

 

 At befinde sig i det rigtige MA-system er afgørende for at få succes med kanalen. På det seneste råbes ”Klaviyo” straks, når der skal anbefales et system til e-commerce. Men faktisk får Klaviyo baghjul på enkelte områder af ActiveCampaign. I denne artikel redegør vi nærmere for, hvorfor du bør overveje at vælge ActiveCampaign. Og vi kommer også ind på, hvorfor du absolut ikke skal vælge ActiveCampaign.

 

Mange årsager til IKKE at vælge ActiveCampaign

 

Lad mig begynde med at bekræfte fordommen. Ja, der er rigtig mange webshops, som ikke hører hjemme i ActiveCampaign. Og der er en række funktioner, du får som gave i Klaviyo eller Drip, som du skal arbejde hårdt for eller helt undvære i ActiveCampaign.

 

Ikke muligt at integrere produkt feed automatisk

 

For det første understøtter ActiveCampaign ikke en produkt feed-integration. Og det er en kæmpe ulempe hvad angår e-commerce. Foruden en sådan integration kan du ikke – f.eks. i din abandoned cart-mail eller browse abandonment-mail – indsætte de produkter, som den pågældende bruger har kigget på.

 

Dette er desværre ikke en funktion, som er på trapperne. Jeg har været i dialog med vores kontaktperson hos ActiveCampaign, der har afvist, at denne funktion er på tegnebrættet.

 

Den eneste måde, du kan inddrage dine produkter, er derved ved at oprette dem manuelt. Og det kan du gøre som ”content blocks”, men det er selvfølgelig et stort besvær, hvis du har flere end bare et par produkter.

 

Har du dog en Shopify-shop, kan du med den dybe integration ilægge produkterne ind som ”product block”. Dette giver dig stadig ikke mulighed for dynamisk inddragelse, men blot at søge og udvælge bestemte produkter fra et feed. Læs mere herom her.

 

I såvel Klaviyo som Drip er en sådan produkt feed-integration ikke blot mulig, men også super simpel.

 

Dårligt dashboard til rapportering

 

I juni 2020 kom ActiveCampaign med en (stor) opdatering, der etablerede et dashboard. Dog når dette ikke de dashboards, du finder i andre systemer, til sokkeholderne. Den data, du får, er meget begrænset og ikke nær så dybdegående.

 

Kort sagt giver opdateringen dig mulighed for at se, hvor meget omsætning der er genereret ud fra dine flows og afsendte kampagner. Se eksempler de nye dashboard-muligheder her.  

 

Afrapporterings- og analysearbejdet er derfor besværliggjort i ActiveCampaign. Det er stadig muligt at analysere på meget data, men du er nødt til at gå manuelt til værks med Excel-filen som din bedste ven. Et stort arbejde sammenholdt med blot at se et dashboard, som forefindes i Klaviyo eller Drip.

 

Men hvorfor så vælge ActiveCampaign?

 

Nu har jeg tildelt det indledende spalteplads til at underbygge idéen om, at ActiveCampaign er et ”hold dig væk”-system for e-commerces. Men der er dog enkelte tilfælde, hvor AC banker de konkurrerende systemer ud af banen.

 

I det følgende gennemgår jeg enkelte områder, hvor AC vinder, hvorefter jeg deler eksempler på webshops, der vil befinde sig godt i dette system.

 

Markedets absolut bedste flow builder og datastruktur

 

Alle systemer har en flow builder, der minder mere eller mindre om hinanden. Men en forudsætning for at kunne udnytte en sådan flow builder er den rigtige datastruktur – og dén har ActiveCampaign.

 

En vending som ”datastruktur” lyder kedelig og kompliceret. Grundlæggende handler det om at inddele de data, du har om dine leads, i de rigtige kategorier. Kun derved kan du sikre dig, at dine leads følger den rigtige sti og får det relevante indhold leveret.

 

Grundlæggende arbejder AC med tre lag i sin datastruktur: Lister, tags og custom fields. Lister som værende den helt overordnede segmentering, tags den lidt mere finkornede segmentering og custom fields som den specifikke – måske endda individuelle – segmentering. Dette giver dig fantastiske muligheder for at udsende det rigtige indhold til de rigtige leads.

 

Hvad kan du med AC’s flow builder, som du ikke finder andre steder?

 

Helt grundlæggende er AC imponerende dygtige til at varetage den ikke-e-commerce-relaterede del af din marketing. Det kan være udsendelse af content – det rigtige indhold – til at understøtte kunderejsen, men som ikke nødvendigvis omhandler ”køb nu”-knapper og er proppet med produkter.

 

Hvilken type e-commerce passer perfekt ind i ActiveCampaign?

 

Contentfokus: Først og fremmest er ActiveCampaign oplagt til de webshops, der lægger stor vægt på at kommunikere indhold og content og ikke blot ”køb nu”-annoncer. De mange muligheder for at mikro-segmentere contentudsendelse kan således opveje for den manglende funktionalitet i forhold til de andre e-commerce-muligheder.

 

Længere kunderejse: Dernæst bør du kigge mod AC, hvis kunderejsen er længere. Dette er navnlig for virksomheder, der sælger dyrere produkter som møbler, tungt udstyr eller lign. Her er de løbende mails ved kunderejsen meget vigtigere end de, der blot koncentrerer sig om ”købsdøgnet” med abandoned cart-mails, browse abandonment osv.

Kasper Friis

About the author

Kasper Friis

Indehaver af WeAutomate ApS. Oplægsholder om marketing automation hos Google Succes Online. Rådgiver bl.a. Blue City A/S og Kids-World. Kontakt mig gerne på +45 42 45 06 99 eller kfr@weautomate.dk

Back to top