Skip to main content

Få en (uforpligtende) snak om jeres projekt...

Udnytter I jeres potentiale?

Vi har skabt resultater for Blue City A/S, WedBox ApS, HofstraWagner, LAZZAWEB ApS, Gigantic ApS og mange flere. Skal vi også skabe resultater for dig? 

Få sparring om, hvordan du når i mål med den bedste marketing automation-løsning til jeres virksomhed. Udfyld formularen, hvorefter vi hurtigt vender tilbage med vores bedste forslag. 

 

Vil du høre mere?

Få en uforpligtende snak om dit projekt. Udfyld her, og vi kontakter dig.

I Blue City A/S har vi haft stor succes med rådgivning om marketing automation, herunder integration med Magento og udarbejdelse af flows. Vidensniveauet hos WeAutomate ApS er tårnhøjt.

Leonard de Freitas Nielsen, Head of Digital Marketing hos Blue City A/S

Kasper er super dygtig til hans arbejde. Vi har brugt ham primært i Klaviyo, hvor han han har hjulpet os med 99% af vores opsætning samt flows - med gode resultater!

Mathias Wagner, medindehaver af HofstraWagner

Vi arbejder også i dit system...

Vi har vores daglige gang i det mest populære marketing automation-systemer. Du kan derfor trække på vores erfaring i de enkelte systemer - og også få hjælp til at vælge det helt rigtige system. 

systemvalg marketing automation

Data, data, data

I alt for mange år har markedsføring gennem e-mails været præget af mavefornemmelse og gisninger. Vi tester, analyserer, tester analyserer - og finder svaret i data og tal, ikke ved formodninger og mavefornemmelser. 

Oplæring af medarbejdere

Viden om jeres marketing automation-projekt skal ikke blive hos konsulenten. I vores samarbejder har vi fokus på at oplære marketingmedarbejdere, så disse får et kompetenceløft og derved kan varetage og videreudvikle jeres løsning. 

Vi er proaktive

Du skal have mest mulig ud af dine penge, når du samarbejder med os. Og det er vores ansvar. Derfor er vi proaktive og driver selv projektet frem. Vi stiller krav - og du må gøre det samme til os. 

Vi samarbejder

Marketing må ikke tænkes i siloer. Vi samarbejder derfor glædeligt med jeres marketing-bureau, freelancere eller interne afdelinger. I fællesskab skabes de bedste løsninger. 

Vil du videre med marketing automation?

Få en dialog om jeres projekt...

Vil du vide mere om, hvordan marketing automation kan hjælpe jeres forretning? Kontakt os, og få en uforpligtende dialog om, hvordan vi kan hjælpe jer. 

Telefon: +45 42 45 06 99

Mail: kfr@weautomate.dk

De bedste hilsner

Kasper Friis, Owner

Kasper Friis

Hvad er marketing automation?

 

Ordbogen over digitale marketing-begrebet er formentlig allerede på tusindvis af sider. Nogle begreber har mere praktisk relevans end andre. Marketing automation kan måske også lyde lidt virkelighedsfjernt og flyvsk. I al sin enkelthed omhandler det at automatisere dele af din markedsføring, så du levere det rigtige indhold til de rigtige leads på det rette tidspunkt. Formålet er at understøtte hele kunderejsen og derved få meget mere ud af dit samlede marketingbudget.

 

Marketing automation kan både komme i million-tunge projekter med tekniske integrationer; og det kan være simple flows for mindre webshops, f.eks. tabt kurv-flow eller et flow til at byde velkommen til nye tilmeldinger på listen. Med marketing automation tales der navnlig om udsendelse af indhold med e-mail som kanal; dette til trods for, at mange andre marketingtiltag – fx en retargeting-kampagne på Facebook eller DSA på Google Ads – de facto også er et mere eller mindre automatisk markedsføringstiltag.

 

Det kan måske gøre begrebet mere håndgribeligt, hvis man beskriver det negativt – altså forklarer, hvad det ikke er. Marketing automation er ikke e-mail marketing. Denne sondring er meget vigtig, og der synes desværre at være en bred misforståelse herom. E-mail marketing er markedsføring gennem e-mails i ”klassisk” forstand: Du har en nyhedsbrevsliste, hvortil du masseudsender indhold som tilbud, nye produkter eller glædelig jul-meddelelser. Dette tiltag kan såmænd have sin berettigelse for mange virksomheder; det er bare ikke marketing automation.

 

Arbejdsopgaverne ved e-mail marketing er derfor navnlig tekstforfatning og (grafisk) opsætning af e-mails. Dette har også betydet, at mange desværre sætter lighed mellem en dygtig tekstforfatter og en dygtig marketing automation-konsulent. Ganske vist er godt indhold afgørende – som det også er ved SEO, Facebook-annoncering mv. – men således ikke det eneste vigtige. Der, hvor værdien virkelig hentes, er ved optimering og udarbejdelse af flows, den korrekte datastruktur og berigelse heraf, samt de tre a’er: Analyse, analyse, analyse.

 

Opsummeret kan det anføres, at begrebet dækker over mere eller mindre automatiske tiltag, der udsender relevant og skræddersyet indhold ud til de enkelte brugere. Dette kan selvfølgelig eksemplificere sig i tusindvis af forskellige løsninger til imponerende mange forskellige virksomheder.

 

Arbejdsopgaver for marketing automation-konsulenter

 

Den ovenstående redegørelse kan give anledning til en undren over, hvilke opgaver der bør placeres hos en marketing automation-konsulent. Sagt på en anden måde: Hvordan arbejdsgangen struktureres, så man får mest ”bang for bucks” ud af sine konsulenttimer. De opgaver, vi i høj gad sidder med, indbefatter:

 

  • Analyse af tiltag; hvordan performer de? Hvad kan optimeres? Og er der ”huller” i kunderejsen, der skal lappes?
  • Forslag til nye tiltag; hvordan kan du som virksomhed viderebygge dit – måske allerede udmærkede – fundament?
  • Integration mellem afdelinger; snakker jeres marketingafdeling godt sammen med salgsafdelingen? Er overgangen for de enkelte leads fra marketing til salg god nok?
  • Splittest; da mange variabler kan holdes konstante, er det utrolig vigtigt at splitteste for at optimere.
  • Oplæring af medarbejdere; få marketing automation-tankegangen indkodet i marketingafdelingens DNA (og undgå derved, at der skal en konsulent med hver gang på simplere driftsmæssige opgaver).

 

Hvem kan få udbytte af marketing automation?

 

Hvis løsningen implementeres korrekt, vil formentlig alle virksomheder kunne få noget ud af marketing automation. Der er dog stor forskel på, hvilke løsninger, der er relevante, samt hvilke udfordringer, der skal løses, afhængig af virksomhedstype. Der er næsten ikke nogle sammenhænge på en løsning til et revisionshus (B2B) og en webshop, der sælger computerudstyr. Ydermere er det vidt forskellige systemer, der kan være relevante til de pågældende projekter. I det følgende behandles, hvilke ting der er særligt relevante for de enkelte områder. Der foretages en opdeling i tre: B2B, e-commerce og SAAS (software as a service).

 

B2B – gnidningsfri overgang fra lead til salg

 

Lidt forsimplet er der i mange år gjort en grænsedragning i B2B-kunderejsen: På et tidspunkt går en kunde fra at være MQL (marketing qualified lead; marketingafdelingens ansvar) til SQL (sales qualified lead; salgsafdelingens ansvar). Denne grænsedragning kan i en hverdag i en virksomhed være fornuftig, men faktisk kan det sommetider være fordelagtigt at søge denne grænse opløst. I denne proces – og mange andre i øvrigt – kan marketing automation udgøre en del af løsningen.

 

For det første kan du med leadscoring sikre, at sælgerne bruger tid på de mest ”varme” leads (leadscoring behandles særskilt længere nede). Derved opnår der en vigtig integration mellem CRM og marketing automation; disse to systemer indtænkes derfor også tit sammen (eller er måske begge at finde i samme system). Dernæst kan marketingafdelingen understøtte salgsprocessen ved f.eks. at udsende relevant indhold op til mødedagen eller udsende cases, så det pågældende lead kan se jeres løsninger i praksis.

 

Ydermere kan marketing automation generelt bidrage til at ”trække dine leads gennem kunderejsen”; altså klæde dem på til at træffe den beslutning at blive kunde hos jer. Dette kan f.eks. gøres ved udsendelse af indhold, der er særligt (automatisk) udvalg ud fra, hvilken adfærd det pågældende lead har udvist på jeres website, i jeres e-mails og på jeres øvrige marketingkanaler. Mulighederne er stort set uendelige.

 

Fordele for B2B-virksomheder er bl.a.:

 

  • En effektiv salgsafdeling; mindre tid brugt på irrelevante leads samt højere lukkerater.
  • Klæd dine leads på til at træffe en beslutning (om at blive kunde hos dig).
  • Få relevant data indsamlet om dine leads.
  • Gør dine nuværende kunder til ambassadører.
  • Udnyt data fra samtlige marketingkanaler og bliv mere relevant i din kommunikation.

 

E-commerce – en omsætningsbooster, hvor du bestemmer

 

Flere analyser finder, at markedsføring gennem automatiske e-mails er den kanal, der har den højeste ROI (return on investment) for e-commerce. En af disse undersøgelser er fra Omnisend. Den fandt, at for 1$ investeret i e-mails tilsikrer en omsætningsvækst på 40$. Sådanne tal kan sjældent opnås ved andre kanaler som f.eks. Facebook-annoncering eller Google Ads.

 

Alligevel er der desværre en tendens til, at mange webshops forsømmer sine e-mails; de poster penge i Google Ads, SEO og Facebook, men e-mail er stadig en ”åh, det skal vi bare have overstået”-opgave. Det er en skam, for der er SÅ meget potential at hente, navnlig hvis e-mail-databasen er af en rimelig størrelse. For blot at nævne ét eksempel har du selv – i højere grad – kontrollen over dine e-mails sammenholdt med Facebook eller Google. Du ejer din liste. Du ejer ikke dine Facebook- eller Google-kampagner. Det er en væsentlig fordel i et dynamisk miljø som den digitale annonceringsscene er.  

 

Ved at trække data fra din webshop – købsdata, konverteringer og andre hændelser – over i dit MA-system, kan du være hyperrelevant i din e-mail-kommunikation. Dette kan bl.a. være en tabt kurv-mail, der skal få leads til at færdiggøre købet, når de nu har lagt et produkt i kurven. Men marketing automation kan også meget mere end det.

 

Fordele for e-commerce-virksomheder er bl.a.:

 

  • Øg din RPC (revenue pr. recipient = omsætning pr. e-mail-modtager).
  • Fasthold dine kunder og få dem til at handle igen og igen…
  • Tag dine kunder fra gode kunder til ambassadører; Trustpilot-anmeldelser, social media-posts mv.
  • Grib dine kunder, der hvor de falder fra: Lagt i kurven, besøgt produkt, inaktivitet.
  • 1:1-kommunikation – send personaliseret indhold ud til dine leads.

 

Findes ”one hit wonder”-mails?

 

Du skal ikke lede længe efter indhold, der pådutter dig at opsætte flowtype X, Y eller Z. Årsagen hertil er ofte, at et bureau ser enkelte flows vise høje omsætningstal, hvorefter disse konsekvent anbefales til alle. Det kan sjældent være decideret skadeligt at opsætte et flow, men der kan være stor forskel på, hvad der er en god idé for hhv. virskomhed A og virksomhed B. Ofte går det i analysen galt, fordi visse e-mail-typer eller flowtyper fremhæves, fordi det virker til, de genererer mest omsætning – men er det nu også sikkert?

 

Et kongeeksempel på en ”one hit wonder”-flowtype, som mange henviser til, er abandoned cart. Altså e-mails til de, der har lagt produkter i kurven, men endnu ikke købt. Ofte giver en sådan e-mail supergod mening at udsende; det er jo en købsrelateret handling, som endnu ikke har genereret et køb. Navnlig også derfor vil en sådan e-mail ofte have en høj konverteringsrate. Det er netop dét, der gør, at mange folk anbefaler den ufortrødent. Men hvor meget merværdi har denne flowtype egentlig skabt? Spurgt på en anden måde: Ville du kunne få brugeren til at færdiggøre sit køb, uden du udsendte denne mails. Husk, du følger sikkert op med retargeting-annoncer på både Google Ads og Facebook.

 

Ovenstående skal ikke tages til indtægt for, at en abandoned cart-mail for mange virksomheder er dårlig. Det er blot svært umiddelbart at aflæse værdiskabelsen ud fra konverteringsrate i et system. Og det er generelt farligt, hvis 3-4 gode cases lægges til grund for samtlige danske virksomheders marketing automation-setup. Så simpelt kan det desværre ikke gøres.

 

SAAS – mindsk churn og øg kundetilgangen

 

SAAS-løsninger har navnlig to særlige fordele, når det kommer til marketing automation. For det første er datagrundlaget typisk fantastisk; der foreligger en stor viden om ens brugeres aktivitet i sytemet. For det andet er det ofte tilforladeligt at måle resultaterne af sine tiltag, herunder churn, konverteringsrate mv. Med datagrundlaget kan du indskyde data ind i dit MA-system og udsende indhold på baggrund heraf – f.eks. tid brugt på jeres platformen, hvorvidt en bruger endnu ikke har udfyldt sine oplysninger mv.

En sådan løsning har vi i WeAutomate ApS bl.a. udarbejdet sammen med bryllupsplanlægningsappen Wedbox ApS. De havde et solidt datagrundlag fra deres app, som kan bruges til at udsende relevant indhold og sikre, at brudeparret får den allerbedste bryllupsplanlægning til deres store dag.

 

Fordele for SAAS-virksomheder er bl.a.:

 

  • Mindsk churn ved at gribe ind med det rette indhold til brugere i ”churn-risikozonen”.
  • Tag dine leads i hånden og før dem fra interesserede til kunder.
  • Sørg for, at dine brugere får det maksimale ud af dit system ved at trække på data fra platformen og udsende indhold på baggrund heraf.

 

Leadgenerering – nye leads, nye muligheder

 

Trods marketing automation som sådan ikke omfatter leadgenerering, er leadgenerering en forudsætning for at kunne få det maksimale ud af jeres MA-løsning. Billedligt talt sætter leadgenerering strøm til marketing automation. Du kan sammenligne leadgenerering i marketing automation med et annonceringsbudget på Facebook eller Google Ads; jo højere annoncebudget, jo større muligheder.

 

På grund af ovenstående er det vigtigt at indtænke leadgenerering fra start – og det er vigtigt, at der er indtænkt den fornødne sammenhæng mellem generering af leads og håndtering af disse: Hvilke data skal vi have ved sign-up? Hvad gives der samtykke til? Og hvilke felter skal mappes, så et lead ender det helt rigtige sted i MA-systemet? Derfor rådgiver vi ikke blot om leadgenerering; vi tager også aktiv del heri, f.eks. med koordinering med andet marketing-bureau eller jeres interne marketingafdeling.

 

Der findes (heldigvis) imponerende mange kanaler, som er veloplagte til arbejdet med leadgenerering. Vi oplever navnlig to områder, som virker fantastisk i nært sammenspil med marketing automation; det er Facebook Lead Ads og Sleeknote – oplagt til såvel e-commerce, SAAS som B2B.

 

Facebook Lead Ads

 

Med denne kanal får I mulighed for at indtænkte leadgenerering i jeres daglige arbejde med Facebook-annoncering – og således ”trække leads” ud af jeres almindelige målgrupper; retargeting, look-a-like og you name it. Arbejder du med e-commerce og kan høste relevante list til 10-20 kr. pr. stk., er det svært ikke at få det til at blive en supergod forretning – målt på kort sigt, men navnlig målt over et år. Og med brug af Zapier får du nemt dine leads over i dit MA system (evt. også med custom fields). Zapier kan bruges til samtlige relevante systemer, herunder ActiveCampaign, Klaviyo, HubSpot, Drip m.m.

 

Sleeknote – onsite popup-tool

 

Når du inddrager popups smart, kan du gøre din hjemmesider eller webshop til en (endnu bedre) leadmaskine. Tiden er desværre løbet fra formularen i footeren, der blot siger ”Tilmeld dig vores nyhedsbrev”. Det er ikke brugervenligt eller synligt nok.

 

Nogle mister desværre værdifulde leads, fordi der træffes beslutninger ud fra mavefornemmelsen. Fravalg af Sleeknote – eller andet popup-tool – kan være berettiget, når der foreligger en legitim begrundelse. Dog fravælger nogle kanalen, fordi ”de selv hader popups”. Hvis data viser, at det faktisk er en god idé med en sådan popup, er det selvfølgelig et både usagligt og ærgerligt standpunkt at tage. Skal samme standpunkt overføres til andre emner, kan det siges, at mænd ikke kan drive en kvindetøjssælgende webshop, fordi ”de ikke selv går i kvindetøj”. En sådan anskuelse holder selvfølgelig heller ikke vand.

 

KPI’er – track de rigtige resultater rigtigt

 

Som med al anden marketing er resultatsporing vigtigt. Med marketing automation er dette på nogle punkter nemmere, andre punkter mere besværligt sammenholdt med dine øvrige marketingkanaler. Men det skal først belyses, hvilke KPI’er der rent faktisk er relevante at holde øje med og budgettere efter. Her er flere gode bud, og det sande svar er, at det afhænger af den pågældende case.

 

For B2B:

  • Hvor mange (gode) leads ender i dialog med salg og takker ja til tilbuddet?
  • Hvor mange leads når en vis leadscore?
  • Hvad koster det at få nye leads?
  • Hvor lang er kunderejsen?

 

For e-commerce:

  • Hvad er omsætningen pr. lead; de første tre måneder? Det første år?
  • Hvad koster nye leads?
  • Hvor dygtig er du til at genvinde tidl. kunder?
  • Afmeldingsrate; hvilke mails ”skræmmer” dine kunder væk?

 

For SAAS:

  • Hvor mange brugere får du fra trial til betalt?
  • Kan du få dine kunder til at gennemgå vigtige steps for at udnytte din løsning bedst muligt?
  • Kan du mindske churn?

 

Du har den store fordel, at du har en e-mail at koble data op på; dette giver mulighed for at få et konkret og specifikt overblik over det enkelte lead. Du kan trække på data fra både dit website, dine e-mails og evt. interne systemer som CRM, projektstyringstool eller økonomisystem. På den anden side møder du nogle af de samme udfordringer, som du gør ved tracking af andre kanaler, f.eks. afvisning af cookies, eller hvis du endnu ikke har registreret brugeren på samtlige enheder (mobil, desktop, tablet).

 

Jura – hold jeres setup compliant

 

Der findes formentlig næppe en disciplin, som bliver mødt med flere juridiske spørgsmål end marketing automation. Hvor Facebook- og SEO-konsulentarbejde ofte foregår uden juridiske bekymringer, er dette sjældent tilfældet. Og dette er til trods for, at de generelle regler gælder for marketing som hovedkategori; uanset om dette foregår på Facebook, bag på bussen eller i en avisartikel. Med GDPR, der kom i 2018, er bekymringerne om jura i danske virksomheder mht. marketing automation ikke blevet mindre.

 

Det kan for det første spørges, om det overhovedet er vigtigt at overholde reglerne? Til det må svaret for de fleste være ja. Der er udstedet store bøder for overtrædelser ved forkert omgang med e-mails/marketing automation. Men bødestørrelserne er typisk til at overkomme, idet disse reguleres ud fra virksomhedens aktivitet i disciplinen. Mere skadeligt er nok den dårlige omtale, der kommer i forbindelse med en sådan bødeudstedelse. Det kan derfor være relevant at sætte sig ind i de regler, der gælder, samt – naturligvis – at overholde disse.

 

Bedre bliver det ikke af, at mange lomme-jurister har givet sit besyv med om juridiske anliggender. Og dette har desværre haft indvirkning på mange marketing automation-løsninger, idet marketingmedarbejdere i sin vildfarelse ændrer en ellers lovlig opsætning i henhold til lomme-juristens lidt livlige og fantasifulde fortolkning af reglerne.

 

Vi anbefaler altid, at du går til en kompetent jurist, hvis du har bekymringer om juraen i din marketingløsning.

 

Skal du blive klogere på den relevante jura, har Forbrugerombudsmanden begået en glimrende spamvejledning, der kan læses og forstås af også ikke-jurister. Du finder vejledningen her. Husk: Det er alene en vejledning og således ikke en lov.

 

Særligt én regel har vakt meget interesse for de, der arbejder med e-mails. Det er reglen om, at der skal foreligge et samtykke fra brugeren, før e-mails må udsendes. Reglen findes udtrykkeligt i markedsføringsloven § 10, stk. 1 (læs bestemmelsen her). Bestemmelsen giver grundlæggende anledning til følgende overvejelser:

 

  • Hvad er ”direkte markedsføring”?
  • Hvad er ”elektronisk post”?
  • Hvad er ”forudgående samtykke”?

 

Direkte markedsføring er AL markedsføring

 

Vendingen ”direkte markedsføring” kan give anledning til misforståelser. Man kunne fristes til at læse det sådan, at det angår markedsføring om konkrete produkter og ”køb nu”-annoncer; fx tilbud, produktnyheder mv. Men begrebet dækker videre end det. Begrebet omfatter således også udsendelse af blogindlæg eller andre former for marketing, der for en marketing-medarbejder måske ikke virker ”direkte”. Det er meget svært at komme på marketing-eksempler, som ikke er omfattet. Enkelte undtagelser findes der dog; f.eks. udsendelse af ordrebekræftelse ifm. køb på webshoppen eller servicemeddelelser.

 

Elektronisk post = elektronisk kommunikation

 

Der er nok typer af indhold, der ikke giver anledning til diskussion. Omfattet er selvfølgelig e-mails og SMS’er. Faktisk er også beskeder i E-boks omfattet (se en sag herom her). Men – som du også kan læse i spamvejledningen fra Forbrugerombudsmanden – kan mange ting være omfattet; Facebook-notifikationer, beskeder på LinkedIn eller invitationer til at synes godt om eller følge en side på sociale medier.

 

Mange krav til samtykket

 

Det er formentlig denne overvejelser, der forvolder flest marketingmedarbejdere udfordringer. For hvornår er et samtykke ”godt nok”? Igen vil jeg henvise til spamvejledningen fra Forbrugerombudsmanden. Heri er der mange gode overvejelser om, hvad der er af krav til et samtykke. Mest relevant for e-commerce er nok denne overvejelser: Du må ikke ”gemme” et samtykke væk. I mange år har det været populært at indføre i sine handelsbetingelser – der jo obligatorisk skal accepteres for at kunne handle – en bestemmelse, der bestemmer, at brugeren samtidig tilmeldes en given mail-liste. Denne går ikke.

 

CRM – en (uhyre) vigtig integration at indtænke

 

Navnlig for B2B- og SAAS-virksomheder er det altafgørende, at der indtænkes den fornødne sammenhæng mellem CRM og marketing automation. Også derfor vælger mange ét system, der kan håndtere begge dele – f.eks. HubSpot eller ActiveCampaign. Dette kan, afhængig af virksomhedens behov, være en fordelagtig løsning, der ikke blot giver bedre muligheder, men også sparer penge – og sparer tid på administrationen.  

 

Får du ikke indtænkt – navnlig for B2B- og SAAS-virksomheder – indtænkt dit/et CRM ind i din marketing automation, er der værdifulde data og spændende muligheder, som du ikke får fuldt op på. Og det er en skam. I løbet af din marketing-proces indsamles en masse oplysninger, som er superrelevante at få i hænde for en sælger, der senere skal have et møde eller indlede en dialog med det pågældende lead. Sådanne oplysinger kan f.eks. være: Hvilke blogindlæg har brugeren læst; hvilke white papers er downloadet? Er der nogle undersider, som brugeren har besøgt særlig ofte? Er der indtastet oplysninger; f.eks. hjemmeside-URL, LinkedIn-profil, telefonnummer eller andre oplysninger?

 

Alt for ofte fokuseres der alene på rejsen fra marketing automation-system til CRM. Altså på rejsen fra ”marketing” over til ”salg”. Det er en skam – for også mens et lead er i salgsafdelingen, foreligger der værdiskabende opgaver for marketing. Opgaver, der faktisk kan hjælpe med at få ordren i hus. Der kan bl.a. udsendes relevante cases, mødepåmindelser, automatiske opfølgninger og meget mere. Sales automation er en selvstændig disciplin, der behandles yderligere længere nede.

 

Systemvalg – hvor er dit rigtige match?

Med arbejdet i Google Ads, SEO og Facebook-annoncering er systemerne typisk de samme – Ads Manager, Business Manager osv. – eller alene båret af præferencer – kan du bedre lide Ahrefs fremfor SearchMetrics? I marketing automation er det rigtige systemvalg fuldstændig afgørende for, at du kan få succes på sigt med din løsning.

 

Der er mange årsager hertil. For det første sætter systemet umiddelbart de ydre rammer for, hvad der kan lade sig gøre. Det er en meget ærgerlig situation at have et ønske om at implementere et givent tiltag, men dit system begrænser dig. Det kan både være i forhold til integrationer, flow-muligheder, API-fleksibilitet, CRM og meget andet.

 

Opgaven er at finde et system, der passer til ønskerne; ikke at tilpasse sine ønsker til systemet. Desværre går mange ned ad den sidstnævnte (forbudte) sti. De finder et system, der har gode anmeldelser (fornuftigt nok). Så kigger de i systemet og ser, hvilke muligheder der er heri. Og ud fra disse vælges så, hvad der skal implementeres i stedet. Det er helt skævt. Først skal planen lægges: Hvad ønsker vi at opnå med marketing automation? Dernæst vælges strategi og system. Et system er blot et redskab til at nå målet.

 

Klaviyo – manges foretrukne til e-commerce

 

Er du e-commerce, har du sikkert hørt om (eller stiftet bekendtskab med) Klaviyo. Systemet integreres nemt med de gængse shop-systemer og har mange fede muligheder til e-commerce. Derudover er deres overblik over data suverænt, så man nemt kan spore sig ind og optimere på det allerede opsatte. For rigtig mange e-commerce-virksomheder er Klaviyo således et helt oplagt valg. Dog er det ikke for alle e-commerce (trods hvad mange tror). Der er rigeligt med eksempler på webshops i Klaviyo, der faktisk hører bedre hjemme i ActiveCampaign eller et andet system.

 

 

HubSpot – CRM og marketing automation til (navnlig) B2B

 

Hvis CRM og marketing automation skal indtænkes i ét system til entreprise-virksomheder, er HubSpot absolut værd at overveje. Du har fantastisk mange muligheder for at tilrettelægge løsningen, så den passer 100% til jeres salg- og marketingstrategi. Dog er ikke blot prisen på systemet i den høje ende – det er antallet af timer brugt på opsætningen også. Således er systemet sjældent det rigtige valg for mindre virksomheder.

 

 

ActiveCampaign – alsidig MA-løsning

 

Begrebet schweizerkniv er som skabt til ActiveCampaign: Du har en række muligheder, der gør systemet oplagt for en lange række små og mellemstore virksomheder, herunder både e-commerce, SAAS og B2B. I systemet er flow-mulighederne fortrinlige, og du har tillige et tilkoblet CRM og nem site tracking, konverteringssporing og leadscoring.

 

 

Drip – konkurrent til Klaviyo?

 

Drip er ikke så stort i Danmark, men ikke desto mindre rummer systemet fantastiske muligheder, navnlig til e-commerce. Du får mange af de funktioner, du kender fra Klaviyo. Dog har Drip krydret dette med bedre personaliseringsmuligheder indbygget samt et mere overskueligt overblik over de enkelte leads (såkalt e-commerce CRM).

 

 

Heyloyalty – e-commerce-tool m. dansk support

 

Hvis din webshop befinder sig i team.blue (DanDomain, SmartWeb mv.), så bør du absolut overveje Heyloyalty. De har generelt udmærkede muligheder for e-commerce automation flows, og som en stor fordel får du dansk support. Systemet integrerer direkte op med de ovenfor nævnte systemer, hvilket ingen andre systemer gør.

 

 

Fokusområder ved arbejdet med marketing automation

 

Du har opsat dine flows. Og du har faktisk også splittest lidt af indholdet, f.eks. emnelinje. Så nu er det bare at læne sig tilbage, mens din marketing kører på autopilot? Dette er nok en af de største misforståelser. Meningen med at automatisere er ikke, at du kan smække benene op, mens millionerne strømmer ind. Meningen er, at du får bedre performance ved at levere mere relevant indhold til dine leads.

 

Den her ”smæk benene op, mens marketing kører af sig selv”-misforståelse har uheldigvis sat sig rod i marketing automation. Du finder ikke denne misforståelse ved andre kanaler, f.eks. SEO og Google Ads. Her er alle klar over, at der skal ske en løbende optimering for at sikre bedre – eller bare bibeholde samme – performance. Der er heldigvis mange arbejdsområder, du kan kaste din kærlighed, for at forbedre performance mere og mere…

 

Optimering af flows: Test

 

”Jamen, jeg har jo splittestet denne mail?” Det er ikke sådan, at du finder den ultimative vinder ved at teste to variabler mod hinanden. Det kan godt være, at emnelinje A vandt over emnelinje B; men hvordan ved du, at emnelinje Z eller Q ikke performer endnu bedre? Der er mange ting, du kan teste på – og det er her, du virkelig henter en interessant gevinst. Emnelinje er en simpel variabel at teste på, og der er mange andre (også mere avancerede) muligheder; content, dynamisk, segmenter, triggers mv.

 

Betyder det noget at teste? Får man mere ud af det? Til det er svaret et KLOKKEKLART ja! Du kan se eksempel ved denne case. Billedet viser resultatet af at arbejde med løbende splittest af et abandoned cart-flow. Resultatet var 117% mere omsætning (mere end en fordobling).

Databerigelse – mere viden = bedre muligheder

 

Her er en af de største faldgrupper. Kun meget få virksomheder arbejder aktivt med databerigelse; at få mere viden ud af sine leads – deres URL, deres interesser osv. Jo mere viden, du har, jo bedre kan du levere relevant indhold og udbygge dine flows med den nye data. En god måde at arbejde med databerigelse er ved content upgrades – at brugere kan få adgang til yderligere, hvis de aflægger (flere) informationer. For en webshop kan det være en rabatkode, såfremt en fødselsdato indtastes. For en B2B-virksomhed kan det være et white paper, såfremt telefonnummer angives. Og for SAAS-virksomheder kan det være adgang til nye funktioner, såfremt man fortæller mere om sin rolle i forretningen.

 

Sales automation – automatiser og optimer (også) salgsprocessen

 

Ved at tænke marketing automation og CRM i ét skaber du fantastiske muligheder for at arbejde med sales automation. Kort sagt handler begrebet om at automatisere processer i salgsprocessen, f.eks. afsendelse af tilbud, opfølgning på møder, kontraktudarbejdelse mv. Et godt eksempel på brug af sales automation findes hos Meere ApS; et webbureau, der arbejder med programmering og webudvikling. Her indtænkte vi sales automation i deres marketing-strategi, således de i dag har kunder, der får tilbudt og accepterer en kontrakt – helt uden en eneste salgsmedarbejder. Dette er selvfølgelig ikke muligt for nogle organisationer, men implementeringen kan ikke blot spare tid, den kan også effektivisere salgsprocessen og derved øge lukkeraten.

 

Grundlæggende sikres der en blød overgang mellem salg og marketing. Det er en anden vinkel på forholdet mellem salg og marketing end den, der har præget virksomheder de sidste mange år. Her har rollen været, at marketing skal skaffe leads, hvorefter salg skal lukke dem. Der er således en skarp grænse, idet et lead overgår fra ”marketing” til ”salg”. Dette er en skam, og der går utrolig mange muligheder tabt i denne proces.

 

Leadscoring – fremhæv de bedste leads

 

Med leadscoring giver du dine leads point ud fra deres adfærd eller oplysninger, du har om dem. Et lavpraktisk eksempel er, at du giver 5 point, såfremt en bruger læser dit seneste blogindlæg. Formålet er selvfølgelig at få et klart overblik over, hvilke leads der er mest interesseret lige NU. Disse kan du med fordel kontakte, sende call to action-mails til eller på anden måde give en ekstra kærlighed.

 

Vigtigt er det, at du arbejder med subtraction også; altså at trække point fra. Mange tilrettelægger desværre deres leadscoring således, at der alene lægges point til. Dette er ikke retvisende; selv leads med meget begrænset akvititet og interesseniveau vil således på et eller tidspunkt få en tårnhøj leadscore. Derfor bør du også trække point fra, så din leadscore er et udtryk for, hvor ”varmt” et lead er på nuværende tidspunkt. Du kan f.eks. trække point fra, hvis en bruger ikke har åbnet dine mails, besøgt dit website eller brugt din platform i en given periode.

 

Dynamisk, ikke statisk, segmentering

 

”Eksperter” inden for e-mail marketing har i årevis brølet om, at du skal segmentere i dine e-mail-lister. Argumentet, siger de, er, at du ikke skal sende mandebukser ud til kvinder. Pointen er jo sådan set god nok, deres arbejdsmetode er bare helt skæv. Ved at lave statiske segmentering – [Købt herrebukser, (ja) (nej)] – bliver din struktur for binær og for simpel. Hvad så med de, der har købt herrebukser som gave til sin mand? Du går altså glip af muligheder.

 

I stedet for bør du arbejde med en dynamisk segmentering og generelt personligt indhold. Derved slipper du for at lave segmenter, fordi dit indhold, der tilsendes dine leads, er skræddersyet efter deres adfærd og oplysninger – og ikke ud fra, om de passer ind i nogle statiske kasser, du har opsat ud fra mavefornemmelsen.

 

Få styr på det tekniske og strukturelle fundament

 

Som med mange andre ting er fundamentet afgørende; det gælder også for marketing automation. Inden du iværksætter det videre arbejde med marketing automation, bør du tilsikre fundamentet; er de fornødne integrationer til stede? Har du de rigtige datakilder? Og hvordan ender de datakilder over i systemet – tags, custom fields, lister? Skal du arbejde udover systemets grænser, kan det være nødvendigt at arbejde med systemets API og skyde dine egne data ind – f.eks. fra SQL eller andre datakilder.

kasper friis
Vil du høre mere?

Få en uforpligtende snak om dit projekt. Udfyld her, og vi kontakter dig.

Back to top